https://www.mudel.be
]]>
https://www.instagram.com/p/C_NX0YjORvB/?utm_source=ig_web_copy_link
View all photos:https://www.digitalcameraworld.com/.../gurushots-winning...
#gurushots #photography #streetphotography #gent
https://www.digitalcameraworld.com/.../gurushots-winning...
#streetphotography #nightlife #belgium #kortrijk #gurushots #challenge
You can find further details through the GuruShots Facebook event by clicking here.
Friday 3rd February, 7pm - 9pm.
You can find further details through the GuruShots Facebook event by clicking here.
Friday 29th April, 7pm - 9pm.
You can find further details through the GuruShots Facebook event by clicking here.
Thursday 26th May (7pm-9pm).
Event on Facebook: Facebook event.
Als je de nieuwsberichten mag geloven is januari 2018 een van de donkerste maanden ooit.
Niet alleen donker maar ook stormachtig daardoor is er nogal wat schade aan bomen en gebouwen aangericht.
Wanneer je vele uren in kunstlicht doorbrengt wordt de nood aan daglicht onbewust groter.
Gelukkig is er niet te ver van mijn woonplaats een mooie locatie om foto's te nemen, het provinciaal domein Puyenbroeck te Wachtebeke.
Het domein omvat zowel enkele waterpartijen, een aantal mooie beelden, een selectie dieren, brede grachten en een grote verscheidenheid aan planten.
Daarnaast heeft men meerdere wegels die het park doorkruisen, zowel via voetpaden langs de grachten als via verharde wegen.
Keuze genoeg dus om er op het einde van de dag het resterende zonlicht op te zoeken en enkele beelden op de gevoelige plaat vast te leggen.
Door het weinige licht was een statief een noodzaak.
De sfeer in het park had een dramatisch karakter omwille van de beperkte hoeveelheid licht die nog door de beplanting heen kwam.
Enkele grote afgeknapte bomen zorgden voor nog meer mogelijkheden om foto's te nemen, al moest je dan wel het risico op natte voeten erbij nemen...
Bij het bekijken van de foto's op het display van de camera was snel de keuze gemaakt om ze als zwart-wit beeld te gaan omzetten, gezien het beperkte kleurbereik (voornamelijk groene en donkere tinten) dat beschikbaar was bij het weinige licht.
Voor de omzetting naar zwart-wit heb ik gebruik gemaakt van de opties binnen Adobe Lightroom.
Hoe heb jij januari 2018 ervaren?
]]>
Reeds enige tijd bezig met sociale media heb ik de mogelijkheden van Instagram duidelijk onderschat.
Zeker als het gaat over de promotie van visueel aantrekkelijke content (via foto of video) is het bereik vele malen groter dan ik aanvankelijk dacht.
Deze laatste cijfers vanop de blog van Drumup spreken voor zich:
]]>Via een actie van deze krant ben ik in het bezit gekomen van een foto overzichtsreeks “De grootste fotografen”
Alhoewel de verzameling al een tijdje opgeborgen lag in mijn kast lag, blijft het interessant om deze eens terug in te kijken
Een fotoboek inkijken vanuit de zetel blijft een aangename bezigheid.
Een van de eerste fotografen uit deze reeks die er voor mij direct uitsprong is Newton.
Zijn beelden hebben iets tijdloos, de figuren zijn op bepaalde momenten bijna beelden.
De foto die mij het meeste bijblijft is die waar de 4 vrouwen naast elkaar zowel naakt als gekleed naar voren treden.
Als je wat langer kijkt valt het op dat de vrouwen alle een andere richting uitkijken dat zorgt voor een onpersoonlijke gewaarwording.
Ik denk ook direct aan een mode catwalk door de manier waarop de modellen naar voren treden.
Hij heeft ook een foto gemaakt waar hij samen met zijn geliefkoosd model in een spiegel staat afgebeeld en waar de echtgenote Jiune als regisseur ernaast op een stoel zit. Deze foto doet me direct denken aan een schilderij van Velasquez (les ménines) Je blik wordt op eenzelfde manier heen en weer geleid
Zijn uitspraak “elke fotograaf is een voyeur", kan ik onderschrijven, als fotograaf/voyeur zie ik ook andere dingen dan iemand die niet fotografeert.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sebastião_Salgado
Als je de beelden van Salgado gaat bekijken dan voel je gewoon zijn sociale betrokkenheid, die spat gewoon van de foto’s af.
Zelfs bij eenvoudige landschapsfoto’s voel je dat er meer aan de hand is. Er is een zeker gevoel voor drama, spanning aanwezig in de foto’s.
Wat gebeurt er of wat gaat er na deze foto nog gebeuren?
Via Salgado krijg ik de bevestiging dat ik best foto’s neemt waar ik zelf bij betrokken ben of waar er een sterke interesse voor bestaat.
http://f-pds.be/over-het-fonds/
Als ik zijn uitspraak lees, “in feite maak ik geen beelden, ik voel ze" dan denk ik, dat is de nagel op zijn kop.
Waarom neem ik op een bepaald ogenblik een foto? Omdat je plots voelt dat alles klopt, het licht, de compositie, het gelukkig toeval…
Op een of andere manier herken ik de manier waarop deze fotograaf details in beeld brengt, soms heel direct, soms heel subtiel
Zijn beelden doen me ook nadenken of mijn fantasie schakelt een versnelling hoger.
Benieuwd naar de reacties…
]]>De basisbetekenissen van kleuren zijn universeel, maar gelijktijdig ook cultureel bepaald.
Iedereen associeert andere dingen met een bepaalde kleur, door een gebeurtenis, herinnering of culturele achtergrond.
Het is zonder twijfel een sterk middel om emotie over te dragen, denk maar aan de rode kleur
of het gevoel van warmte bij het beeld van een open vuur.
Via kleur word ik veel sneller afgeleid dan via een bepaalde vorm, kleur is sterker en werkt ook sneller.
De reden waarom zoveel sterke kleuren gebruikt worden voor reclamedoeleinden.
Een kleur komt alleen maar tot stand doordat er een bepaald licht beschikbaar is, maar ook door de wisselwerking met andere kleuren uit de directe omgeving. Probeer maar eens eenzelfde kleur in dezelfde afmetingen te voorzien van een zwarte of witte rand rondom, een wereld van verschil.
Ik denk dan ook direct aan de werkwijze van de impressionisten, complementaire kleuren naast elkaar versterken elkaar en zorgen voor een levendiger beeld.
Zonder het gebruik van kleur ligt het accent plots veel meer op het onderwerp, de compositie, de gezichtsuitdrukking of op de grafische elementen in het beeld. Vandaar dat ik graag zwartwit foto’s gebruik om meer de nadruk te leggen op het onderwerp of bepaalde details.
De vorm komt voor mij in de eerste plaats tot uiting in de keuze van de compositie:
Maar ook het gebruik van contrastwerking, harde of zachte penseelstreken of het gebruik van diepte in een beeld bepalen mee de vorm die ik waarneem.
Vorm komt ook tot stand door de werking van onze hersenen, een onderbroken haarlijn ga ik toch als een volledige lijn ervaren.
Enkele voorbeelden van suggestief schilderen vind je bij Velazquez, Rubens en Frans Hals.
In een low key foto zorgen de lichtere delen ervoor dat ik de andere delen die ik eigenlijk niet of nauwelijks zie toch ga vervolledigen tot een geheel.
Wanneer een beeld monochroom is, is het makkelijker om lichte en donkere partijen te beoordelen, vandaar dat ik soms onderschilderingen gebruik alvorens met kleur te starten. Niet alleen de lichtwerking maar ook de compositie kan dan makkelijker beoordeeld worden.
Een onderschildering kan ook voor een versterking van de vorm zorgen wanneer deze gaat doorwerken in de bovenliggende kleurlagen.
Soms is dit heel subtiel, maar toch ervaar je de onderschildering zonder ze echt te zien.
Oude meesters zoals Rubens maakten hiervan al gebruik niet alleen voor een beter eindresultaat maar ook omdat de kleurpigmenten in die tijd veel duurder waren dan dondere bruine of zwarte pigmenten.
Afhankelijk van wat ik wil gaan overbrengen of benadrukken in een beeld is de keuze tussen vorm of kleur mede bepalend voor de uiteindelijke waarneming.
]]>
In Europa zijn we verwend met alle musea die ons ter beschikking staan.
Niet alleen het aantal musea maar ook de verscheidenheid en kwaliteit van de werken die er te vinden zijn is enorm.
Een bezoek aan een museum verruimt niet alleen mijn horizon maar zorgt mogelijk ook voor de inspiratie van een later werk.
Alle soorten fotografie en schilderkunst komen er aan bod en daarnaast ontdek ik steeds andere bekende en minder bekende fotografen of kunstschilders.
Vooral bij een kunstschilderij is mijn kijkervaring ter plaatse steeds vele malen boeiender dan het beste kunstboek of de betere digitale foto.
Een opsomming van interessante musea zou dit artikel te lang maken, maar enkele veelbezochte musea vind je via dit lijstje:
http://www.stedentripper.com/blog/6797/meestbezochte-musea-europa/
Voor fotografie vind ik volgende links zeker de moeite waard:
Fotomuseum, Antwerpen, https://www.fotomuseum.be
Fotomuseum, Charlerloi, http://www.museephoto.be
Het 2-jaarlijks terugkerende event “mois de la photo” in Parijs: www.moisdelaphoto-off.org
Bibliotheken zijn een andere bron van inspiratie, een boek over een bepaalde kunstenaar zorgt er niet alleen voor dat ik meer inzicht krijg hoe een werk tot stand is gekomen (in welke omstandigheden?) maar geeft ook meer informatie over het verloop van zijn carrière.
Mocht je een kunstboek willen aankopen, dan vind ik de uitgaven van Taschen https://www.taschen.com een aanrader.
Google heeft sinds enige tijd de mogelijkheid om museums virtueel te bezoeken.
Op de bestaande werken kan ook ingezoomd worden
Ik blijf echter de voorkeur geven aan een bezoek ter plaatse, de virtuele tour is eerder een voorbereiding op een mogelijk bezoek.
https://www.google.com/culturalinstitute/beta/
Via gebruikersgroepen kan ik deelnemen aan discussies, vragen stellen over een onderwerp, ervaringen uitwisselen of in sommige gevallen eens feedback vragen over een bepaald werk.
Ik gebruik Pinterest om beelden die me aanspreken in een eigen map te plaatsen en die ook snel te delen met ander gebruikers.
Soms is het makkelijk om hier snel een “moodboard” mee samen te stellen als ik ideeën wil uitwisselen.
Eens je actief bent krijg op regelmatige basis beelden toegestuurd die aan je profiel voldoen.
Wil ik echt weten hoe een bepaald onderwerp reeds in beeld werd gebracht?
Dan gebruik ik wel eens de verschillende beeldenbanken waar ik via een zoekwoord snel een overzicht krijg van reeds gemaakte beelden.
Het is bij Adobe Stock bijvoorbeeld ook makkelijk om vergelijkbare beelden weer te geven via een afzonderlijke selectieknop.
Via gallerijen en bijhorende tentoonstellingen ga ik graag op ontdekking naar hedendaagse kunstenaars, via inschrijvingen op een mailinglijst kan ik dan invitaties toegestuurd krijgen voor toekomstige events.
Op een aantal plaatsen worden werken via een kunstmarkt openbaar tentoongesteld en verkocht.
Een bekende markt met veel sfeer is het Montmartre in Parijs,
maar ook in Antwerpen is er een markt die het bezoeken waard is: http://lambermontmartre.be
Een wandeling door de natuur zorgt ervoor dat ik de dingen steeds opnieuw door een andere bril ga bekijken.
Alleen al de 4 seizoenen zorgen voor een steeds wisselende inspirerende beelden.
De fysieke inspanning helpt mijn conditie vooruit en dat zorgt dan weer voor een heldere geest.
Er zijn maar weinig elementen die zo sterk tot mijn verbeelding kunnen spreken als een persoonlijke ervaring.
Zowel vrolijke als deprimerende ervaringen zorgen voor een sterke emotionele flow.
De bijhorende beelden blijven meestal lang aanwezig in mijn geheugen en bepalen onbewust mee de keuzes die gemaakt worden bij het maken van verdere werken.
Heb je inspiratie gevonden via een andere weg? Benieuwd naar jouw feedback via deze blog....
]]>
Foto's hebben me altijd geboeid als vorm van beeldende kunst.
In eerste instantie vooral bij het vastleggen van herinneringen uit reizen en het maken van fotoboeken.
Het bekijken van fotoboeken blijft een heel andere ervaring dan het zomaar stockeren van foto’s op de harde schijf.
Het is denk ik, een veel persoonlijkere ervaring en de herinneringen zijn tastbaarder.
Een fotoboek is dan ook zonder twijfel een van de mooiste cadeau's die je iemand kan geven.
Op een bepaald moment wil je dan meer dan alleen een reisfoto maken, je creativiteit de vrije loop laten en andere vormen van fotografie gaan verkennen.
Voor mij was een cursus fotografie aan het KASK te Gent de manier om fotografie eens vanuit een andere hoek te benaderen.
Het heeft alvast geholpen om anders naar te kijken naar mijn omgeving en ook andere foto’s te gaan nemen.
Ik probeer vandaag vooral foto’s te nemen van momenten die me raken.
Fotografie is voor mij een manier om een interpretatie te geven aan een situatie waar ik in terecht ben gekomen.
Dat kan zowel het zonlicht zijn dat zich plots aandient in een landschap, maar ook mensen die in beeld komen op een bepaald moment.
Het is een kunstvorm waarbij via een momentopname de impact van dat ogenblik op jou als persoon in beeld wordt gebracht.
Bij kunstschilderen zijn er voor mij geen beperkingen, geen grenzen, je bent niet afhankelijk van het toestel, de lichtinval die op dat ogenblik ter beschikking is, met andere woorden: totale vrijheid
Het is een vorm van beeldende kunst die ik ervaar als meer mediteren, meer ondergedompeld worden in het moment van creatie
Er is ook geen tijdslimiet, je werkt zo lang je wenst aan een kunstschilderij, tot je vindt dat het ver genoeg staat.
Dat is misschien het moeilijkste, wanneer stoppen en wanneer nog die ene aanpassing maken?
Er moeten meestal wel meer keuzes vooraf gemaakt worden,
Daarnaast laat het ook toe te werken via de inspiratie van het moment zonder voorbereiding puur op intuïtie, het resultaat is pas bekend als je enkele passen achteruit gaat.
Kunstschilderen is ook fysisch een andere ervaring, met pigmenten op doek werken zorgt voor een heel ander aanvoelen dan op een knop duwen om een beeld vast te leggen.
Schilderen zorgt er wel voor dat je op andere dingen gaat letten bij het fotograferen.
Het wordt makkelijker om licht en schaduw te herkennen en te plaatsen.
Omgekeerd zorgt veel foto's nemen ervoor dat je vertrouwd bent met het uitsnijden (cadreren) van beelden.
De kijkervaring van het resultaat is anders dan bij een foto, je wordt door andere dingen aangesproken, bijvoorbeeld de manier waarop verfstroken zijn aangebracht.
Conclusie? beide zijn boeiende vormen van beelden kunst, in mijn ogen vullen beide elkaar aan en overlappen ook met elkaar.
Niet zeker wat voor jou de beste keuze is? Proberen is de boodschap zodat je kan ontdekken waar jouw passie ligt!
]]>
Sneeuw zorgt er in de winter voor dat het landschap of bepaalde delen er heel anders gaan uitzien.
Het werkt letterlijk verfrissend, zeker als dan de zon zijn deel doet en alles in een mooi licht te voorschijn komt.
Nog mooier wordt het wanneer er nog wat mist voor de zon voor een diffuus zacht licht zorgt.
Het beschikbare licht wordt ook veel sterker weerkaatst door alle witte vlakken die dan beschikbaar zijn.
Het mooiste moment vind ik, juist na de sneeuwval wanneer alles nog onaangeroerd, maagdelijk wit is.
Naast sneeuw geven harde vorst een mooi kantje aan alle planten, de rijm.
Afhankelijk van de plant staan de ijskristallen dan in een heel andere richting en hebben ook andere lengtes.
Met de zon erop krijg je kleine kunstwerkjes te zien die je niet voor mogelijk had gehouden.
Om het wit ook werkelijk wit terug te vinden in de foto’s overbelicht ik meestal met 1-1,5 stop.
Doordat er weinig kleuraccenten zijn, geeft de omzetting naar zwart-wit meestal mooie resultaten.
Bij deze foto gebruikte ik zelf de NIK software Silver effex pro, om naast de omzetting naar zwart-wit ook nog een korrel toe te voegen en een kleine aanpassing naar een sepia kleurtoon.
Bij sneeuwval gebruik ik een plastiek overtrek die de camera en lens beschermt tegen insijpelend vocht.
Om toch nog goed te kunnen werken bij koudere temperaturen gebruik ik handschoenen met vingers.
Wanneer je na het fotograferen terug binnen komt is het raadzaam de camera niet direct in een te warme omgeving te plaatsen, er treed namelijk snel condens op door het grote temperatuurverschil.
]]>
Goede afspraken zorgen ervoor dat je niet voor ongewenste verrassingen komt te staan nadien.
Een kort gesprek vooraf is nodig om elkaar wat beter te leren kennen en het doel te kennen van de fotoshoot
Hierbij kan er ook ingegaan worden op specifieke wensen of bepaalde accenten die men wenst.
Een blik op de website van de fotograaf kan je al een idee geven van de stijl van fotografie die je mag verwachten.
Het opmaken van een modelcontract is een bevestiging van de gemaakte afspraken.
Er dienen een duidelijke keuzes gemaakt te worden
Wil je werken naar een voorbeeld, portfolio uitbreiden, glamour, fashion,..
Op Printerest kan je mogelijk al een moodboard samenstellen met je wensen, beelden zeggen veel meer dan woorden.
Gaat de voorkeur naar werken op locatie (binnenshuis of buiten) of in een studio?
Indien er op locatie gewerkt wordt kan er mogelijk een reservatie vooraf nodig zijn van het gebouw of ruimte waar de fotoshoot doorgaat
Kies voor kledij waarin je je gemakkelijk voelt.
Mogelijk dient kledij aangepast te worden aan de omgeving waar de shoot doorgaat.
Bij meerdere sets kledij is het raadzaam deze vooraf samen te stellen zodat er niet ter plaatse nog moet gezocht worden naar de juiste combinatie.
Indien je dit wenst kan er voor een visagiste ter plaatste gekozen worden.
Wil je dit zelf doen, dan is het best vooraf al de basis aan te brengen.
Enkele make-uptips voor modellen kan je ook hier terugvinden:
http://www.shoot.be/art/141106/make-uptips-voor-je-fotomodel/
Ervoor zorgen dat je uitgerust en ontspannen naar de shoot komt maakt al een wereld van verschil.
Tijdig toekomen zorgt er niet alleen voor dat de fotograaf niet onnodig dient te wachten maar ook dat je wat tijd hebt om aan de omgeving te wennen.
De fotograaf kan je zo ook wat uitleg geven over de mogelijke opties van de belichting of houdingen
Indien je jonger bent dan 18 jaar is begeleiding door ouder of voogd aangewezen.
Bij de fotoshoot zelf, is het commentaar geven door begeleider niet gewenst, het zorgt voor teveel afleiding zowel voor model als fotograaf.
Interesse voor een fotoshoot?
Bij voorkeur mensen uit omgeving Gent
Even seintje geven met je wensen via mail
]]>De focus in een foto wordt mede bepaald door de instelling van het diafragma en de keuze van de compositie.
Het bepaalt mede naar welk punt op de foto de ogen worden geleid.
De keuze van de lens speelt hier alvast een belangrijke rol, breedhoeklenzen hebben een grotere scherptediepte dan telelenzen (bij hetzelfde diafragma), zodat de mogelijkheden hierdoor al voor een groot deel bepaald worden.
Door de keuze van het diafragma en het scherpstelpunt kan je bepalen welk deel van het beeld scherp wordt weergegeven.
Maar focus heeft voor mij ook nog een andere minstens even belangrijke betekenis, namelijk concentratie en alertheid op bepaalde gebeurtenissen.
Op het ogenblik dat je de keuze maakt voor een foto zorgt kan afleiding ervoor zorgen dat je bepaalde zaken mist die een foto net beter maken.
De afleiding kan zich op verschillende manieren uiten, lawaai, druk verkeer, telefoon, mensen, tijdsdruk …
Het kan gaan om de compositie die mogelijk beter was op vanop een andere plaats, de belichtingsinstelling die mogelijk een beter effect zou hebben gegeven, de sfeer van een plaats die pas goed tot je doordringt als je er enige tijd doorbrengt.
Maar ook dat ene detail dat de foto tot zijn recht doet komen.
Wil je een foto nemen die je ook voldoening geeft nadien?
Dan is er maar één goede oplossing, alleen op pad gaan, zorgen voor goede voorbereiding (keuze materiaal, lens, statief…), tijdstip van de dag kiezen voor goede belichting, eventueel vooraf verkennen omgeving, uitschakelen smartphone en vooral voldoende tijd voorzien.
In de herfst en winterdagen is het dikwijls een grijs pak wolken dat je niet direct aanspoort om je camera vast te nemen en erop uit te trekken.
Er is echter een type van fotografie waarvoor je dankbaar mag zijn dat er niet teveel licht is.
Het nemen van foto’s met een langere sluitertijd zodat beweging duidelijk zichtbaar wordt of er meer accent op wordt gelegd.
Ik denk dan vooral aan de lichten van voorbijrijdende auto’s, treinen, fietsers maar ook aan stromend water in beekjes en rivieren.
Een statief is dan een noodzaak en het goed uitzoeken van de juiste plaats zodat de foto tot zijn recht komt is al even belangrijk.
Meerdere opnames zijn nodig om die ene met het juiste effect eruit te kunnen kiezen.
Het resultaat heb je niet zelf helemaal in de hand, zodat je er vrij zeker van mag zijn dat er steeds wel eentje te voorschijn komt die je niet had verwacht.
Een vergelijkbare belichtingsconditie kan je hebben bij een snelstromende rivier wanneer je in de schaduw van de bomen een foto wil nemen.
Bijgaande foto is zo een voorbeeld.
Ik had niet de mogelijkheid om een statief te gebruiken vanwege het opnamestandpunt over de rand van de rivier, maar de snelheid van het water zorgde ervoor dat de camera niet te lang diende open staan om toch de beweging vast te leggen.
Door een reeks foto’s na mekaar te nemen kon ik er de betere uitkiezen.
Zwart wit foto’s genieten mijn voorkeur wanneer de focus ligt op het onderwerp of de structuur in het beeld.
Ik heb de foto dan ook in zwart wit omgezet via de software van NIK en daar nog enkele aanpassingen gedaan om het effect nog beter tot zijn recht te laten komen.
Monet is zonder twijfel een van mijn favorieten als het gaat om de benadering van daglicht gedurende de verschillende periodes van de dag
De kathedraal van Rouen die ik heb kunnen bekijken in het museum d'Orsay in Parijs is interessant omdat de werken er naast elkaar hangen zodat je de volledig wordt ondergedompeld in de manier van kijken van Monet.
Een kleine introductie kan je bekijken via dit filmpje op youtube: https://youtu.be/DWHJx0kFQCo
]]>Het start al met het moment van de opname gedurende de dag,
de speciale sfeer in de ochtend of avond waarbij het mooie licht er mede voor zorgt dat je mooie foto’s kan maken.
Het zogenaamde gouden uur s’avonds (Het zogenaamde golden hour) of het ochtendlicht (Blue hour) dat je mede kan bepalen aan de hand van bijvoorbeeld deze website http://www.golden-hour.com
Er zijn ook meerdere apps beschikbaar voor je smartphone waarmee je deze uren kan bepalen.
Bijvoorbeeld https://itunes.apple.com/us/app/golden-hour-one-weather-for-photographers/id1080118736?mt=8
Naast het moment van de dag speelt het seizoen ook een belangrijke rol.
De zon staat namelijk hoger of lager naargelang het seizoen.
Vooral in de winter zorgt de lagere stand van de zon voor mooie lange schaduwen en meestal ook meer diffuus licht. (Al dan niet door het mistige weer)
Meer info over de seizoenen en de stand van de zon vind je o.a. op volgende link:
http://vti-tielt.be/weerstation/zonnestand.htm
Waar ik nog steeds over verwonderd ben is dat de locatie een niet te onderschatten invloed heeft op de kwaliteit van het licht.
Het licht in Helsinki bijvoorbeeld is helemaal anders dan in Vietnam.
Op zich niet verwonderlijk dus dat schilders in verleden naar de Provence in Frankrijk trokken om er mede dank zij het mooie licht, inspirerende werken te maken. (Om er maar eentje te noemen, Vincent Van Gogh)
Meestal merk je pas dat het licht helemaal anders is, als je enkele dagen kan doorbrengen ter plaatse. Voldoende tijd nemen ter plaatse is dus de boodschap.
]]>Zorg bij het maken van de foto’s zorgen voor juiste belichting, framing en selectie van het onderwerp
Gebruik je creativiteit bij het maken van de foto's, maak meer dan een foto van dezelfde situatie, het kost niets meer en nadien kan je via selecties de gepaste foto eruit kiezen.
Gebruik indien mogelijk het RAW beeldformaat bij de opnames in plaats van jpeg, dat laat namelijk meer en kwalitatieve aanpassingen toe in fotobewerkingssoftware.
Dit is een van de moeilijkste punten.
Een valkuil bij het maken van selecties is de emotionele betrokkenheid bij de foto.
Wie wil er nu die ene foto van de hond wegdoen, alhoewel hij eigenlijk niet mooi belicht is?
Het is meestal beter een selectie te maken en na een week of 2 de foto’s terug te bekijken zodat de afstand groter is en de emotionele betrokkenheid lager.
Wat past bij elkaar? Mogelijk kan je rond een bepaald thema werken
Dat kan een gebeurtenis zijn (geboorte, huwelijk), vakantie locatie, landschap of misschien een seizoen.
Welke foto’s komen in aanmerking voor groter formaat binnen het fotoboek?
Welke foto’s zijn niet bruikbaar? Onderbelichting, onbedoelde beweging in het beeld?
Zorg voor meer beelden dan dat het fotoboek zou mogen bevatten, het laat je toe om te spelen met verschillende posities bij het plaatsen van de foto's in het fotoboek.
Een iets mindere foto kan toch nog nuttig zijn om te gebruiken als achtergrond of deze geeft net het contrast met een heel goede foto.
Eens de selectie gemaakt is het zinvol om te kijken of er storende elementen opduiken in de foto's.
Sommige delen van het beeld trekken teveel aandacht door te veel licht op die plaats, dat kan je eenvoudig corrigeren via tools in fotobewerkingsprogramma’s.
Een goede kleurgecalibreerde monitor is aan te raden.
Dit kan nodig zijn om alle foto’s dezelfde sfeer te laten uitstralen (B.v. kleurtemperatuur te verschillende tussen foto’s over hetzelfde onderwerp) maar ook om bijvoorbeeld een kleurzweem (b.v van extern kunstlicht) te verwijderen.
Het RAW beeldformaat laat deze aanpassingen eenvoudig toe.
Bij beelden met hogere ISO waarden loop je vlug het risico ruis in het beeld te zien. Gelukkig is er software om dit in grote mate op te lossen (Adobe, NIK, etc)
Er is voldoende software beschikbaar voor de opmaak van fotoboeken (Beschikbaar via browser of als software te downloaden) maar het schoentje wringt meestal bij de creatieve keuzes.
Welke layout past bij mijn onderwerp, formeel, speels, reportage?
Vierkant of rechthoekig formaat?
Kiezen van juiste kleurcombinaties en achtergronden, wil ik kaders rond beelden?
Een drukke achtergrond is meestal te vermijden omdat dit de aandacht van de foto afleid.
Mogelijk kan inzoomen op de foto in het beeldkader je het gewenste effect geven waar je naar zocht.
Bij gebruik van tekst: keuze lettertypes is belangrijk, goed leesbaar maar met een kleur niet te donker of te licht (B.v. Beter een grijstint dan puur wit of puur zwart)
Hoe meer de foto voor zichzelf spreekt, hoe minder tekst er nodig is.
Er is heel wat keuze, probeer de keuze te maken in functie van het einddoel.
Een huwelijk vraagt een veel klassiekere look en feel dan bijvoorbeeld een reisverslag.
Indien het een fotoboek is dat wat langer moet meegaan is een harde cover te verkiezen boven een zachte. (Buitenste bladeren komen snel los bij een zachte cover)
Bij het inbinden van de bladeren kan je er ook meer en meer voor kiezen om de optie te nemen zodat de bladeren plat komen te liggen bij het openen van het boek (Lay flat optie). Dit is aan te raden wanneer een foto doorloopt over 2 pagina’s aangezien je anders een deel van het beeld verliest in het midden van het boek.
Bij sommige leveranciers (o.a. Blurb) kan je een testsetje bekomen van de verschillende papiersoorten zodat je een goed idee krijgt van de papierkwaliteit in het fotoboek.
]]>Er is nogal wat te doen rond virtual reality, een eenvoudige manier om hiermee kennis te maken is door middel van de "panorama optie” die beschikbaar is via de camera van de iPhone
http://osxdaily.com/2012/09/28/use-panorama-camera-iphone/
De pano functie kan zowel horizontaal als verticaal (denk aan watervallen, torens,…) gebruikt worden.
Eens de foto genomen is het eenvoudig om deze virtueel te tonen aan iedereen.
Om dit te bereiken dien je de foto te uploaden naar je Facebook account… en ziehier magic happens.
]]>
Ben je op zoek naar een goede oplossing om vanuit Adobe Lightroom CC beelden rechtstreeks te posten op Instagram, dan is er een mooie oplossing via een plugin die kan gedownload worden. Je kan de plugin gratis testen, indien tevreden vraagt de ontwikkelaar 10$ voor verdere ontwikkeling en ondersteuning.
Eens de plugin geïnstalleerd kan je foto's rechtstreeks exporteren vanuit de Lightroom library via de publish services (Lightroom publishing manager)
https://lightroomkillertips.com/lrinstagram-plug-going-direct-lightroom-instagram/
]]>
De werken van de schilders van het 2de jaar schilderkunst (deeltijds kunstonderwijs van het KASK) kunnen tijdens de openingsuren van de locale handelszaken bekeken worden.
Meer info op www.academiegent.be/burgstraat
]]>
https://www.facebook.com/groups/asphalt.streetphotography/photos/
https://www.facebook.com/groups/streetintheworld/photos/
]]>
This open air public exhibition starts on sunday 28/5/2017 every last sunday of the month until 24/9/2017
more info http://lambermontmartre.be
http://www.fotografille.nl/inspiratie/schilderijen-als-inspiratiebron-voor-fotografie
with all the trees & blossom it is the right time to visit
]]>
Dreamstime: http://www.dreamstime.com
Istockphoto: http://www.istockphoto.com
Fotolia: http://www.fotolia.com
]]>
]]>
When arriving at the city of arts in Valencia Spain, the modern buildings of Santiago Calatrava let you believe your landed in 2040
]]>
http://www.museephoto.be
]]>
]]>